Nosaltres

La orquesta LAUD’ARS es un grupo de cuerda pulsada de ámbito internacional, integrada por bandurrias, laudes, guitarras y un contrabajo.

Va ser fundada el 1983 i, desde entonces, ha ofrecido conciertos y participado en los mejores festivales de música de plectro, nacionales y extranjeros. Actualment, está formada por una veintena de músicos dirigidos por Albert Torrebella Cáceres y tiene su sede en Sant Joan Despí (Barcelona).

LAUD’ARS es miembro fundador de la FEGIP (Federació Espanyola de Guitarra i Plectre)y ha participado, además, en la puesta en escena de diversas zarzuelas, entre las cuales destacan diversas representaciones de Doña Francisquita, d'Amadeu Vives, al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, la última de las cuales fue en el año 2019.

Dentro de su actividad habitual, LAUD’ARS colabora a menudo con solistas destacados y con otras formaciones musicales. A més, organitza cada tardor la TROBADA LLAUDÍSTICA, per la qual han passat prestigioses agrupacions de plectre i, des 2018, el CIRCUÏT DE PLECTRE, projecte musical col·laboratiu que persegueix promocionar i donar visibilitat als instruments de plectre a Catalunya.

El repertori de Laud'Ars està integrat principalment per obres clàssiques, però també n'hi ha populars, modernes, contemporànies i folklòriques, en la seva major part adaptades a la formació de plectre pels mateixos integrants de l'orquestra.

Història de Laud’Ars

L'orquestra Laud'Ars sorgeix a partir d'una formació prèvia, Agrupació Laudística Cierzo, fundada el 1983 pel mestre Andrés-Ángel Sánchez García i un grup de joves alumnes seus, majoritàriament amb arrels aragoneses. el Sr. Sánchez ― o ‘el maestro’, tal como le llamaron siempre sus alumnos― dirigió sabiamente el grupo durante años, alentando en sus componentes el afán de superación y el interés por la música cultivada. Así, a la vez que aquellos aprendían y depuraban su técnica instrumental, el repertorio del grupo se ampliaba a base de piezas clásicas y temas de zarzuela, folklóricos y populares ¬―sardanas, habaneras, pasodobles, etc.

El trabajo constante del grupo se vio compensado cuando, a 1988, la Agrupación Laudística Cierzo tuvo el honor de actuar en las representaciones de Doña Francisquita, en el Gran Teatro del Liceu, de Barcelona, bajo la batuta de Maximiano Valdés y acompañando la gran voz de Alfredo Kraus. Y, también cuando, dos años después, la Agrupación fue contratada para hacer una gira de conciertos por Rusia. Dentro de los objetivos fundacionales de la Agrupación Laudística Cierzo figura la divulgación de los instrumentos de plectro, de sus posibilidades expresivas y de la música interpretada con ellos, ya sea original o adaptada a sus características.

Para su consecución, el grupo ha mantenido siempre intensas relaciones con entidades muy diversas y, también, creó la Trobada Llaüdística, certamen musical anual en el que han participado excelentes orquestas españolas y extranjeras. En 1992, Miguel Ángel Sánchez Martín, hijo del maestro, asumió la dirección del grupo y, sin abandonar el repertorio anterior, introdujo obras de mayor complejidad formal y armónica, així com algunes peces de música contemporània.

Sota la seva batuta, l'Agrupació Laudística Cierzo va ampliar el nombre dels seus components, traslladar la seva seu a Sant Joan Despí i va adoptar el nom actual, Laud'Ars, conservant, no obstant això, el nom original per l'entitat social que dóna suport l'orquestra. En 1997, l'orquestra Laud'Ars va participar en la fundació de la FEGIP, la Federació Espanyola de Guitarra i Plectre, i, ja en el 2000, Laud'Ars gravar el seu primer CD com a homenatge al seu fundador, en el qual es recullen alguns dels temes favorits de 'el mestre'.

entre 2005 i 2007, després d'un breu període sota la batuta de Jesús Palacios, Laud'Ars va estar dirigida per Rafael Márquez Jiménez, el qual va fer un minuciós treball amb el grup, puliendo tendencias erróneas, unificando el fraseo y buscando una sonoridad acorde a las obras que se planteaban. Bajo su batuta se grabó el segundo cedé.

Manuel Gómez Llorente dirigió Laud’Ars entre los años 2008 i 2022, durante los que su experiencia y profesionalidad son sumamente valiosas y apreciadas por la orquesta y los músicos que la integran. Su labor metódica y constante ha agilizado la preparación de obras nuevas hasta el punto que el mantenimiento de un repertorio propio ha cedido lugar ante la posibilidad de asumir proyectos nuevos, ya sean en función de una temática, de una oportunidad concreta o del deseo del grupo.

En el año 2018, la orquesta Laud’Ars inició un nuevo proyecto, el Circuit de Plectre, destinat a agrupar formacions i instrumentistes de plectre de Catalunya per donar visibilitat i promocionar els instruments de corda polsada a l'àmbit català. Recentment, la orquesta Laud’Ars ha sido nombrada finalista a los Premios de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat.

Albert Torrebella Càceres, director

Nacido en Barcelona, inicia la seva formació musical als tres anys. Cursa els estudis de violí al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i posteriorment al Conservatori Superior del Liceu ia la Robert Schumann Hochschule de Düsseldorf. Ha format part de diverses orquestres joves del país com la JONC, i col·labora amb diverses formacions professionals, treballant amb solistes com Piotr Beczala o Benjamin Schmidt i els mestres Josep Pons, Martínez Esquerra o Pablo González entre d'altres.

S'inicia a la direcció musical en diferents cursos amb els mestres A. Ros Marbà, B. Aprea, M. Guies, J. Vila… tant a Catalunya com per tot arreu. Estudia direcció a l'Esmuc amb els mestres S. Brotons y J. Duijck, ia la Universitat de Música de Viena (MDW) amb M. Stringer i A. Glaßner amb un premi Erasmus.

Compagina l'activitat en orquestres com l'Original SoundTrack Orchestra “OSTO”, de la que és co-director, i música de cambra amb la pedagogia a diverses escoles de música i de l'Orquestra Laud’ars, y ha sido director asistente de Xavier Puig en la Jove Orquestra Simfònica del Vallès.