L'orquestra LAUD'ARS és un grup de corda premuda d'àmbit internacional, integrada per bandúrries, mandolines, laúdes, guitarres i contrabaixos.
Des de la seva fundació a 1983, ha ofert concerts i participat als millors festivals de música de plectre, nacionals i estrangers. Actualment està formada per més de vint músics dirigits per Albert Torrebella Cáceres i té la seu a Sant Joan Despí(Barcelona).
LAUD’ARS és membre fundador de la FEGIP(Federació Espanyola d'instruments de guitarra i plectre). Ha participat en la posada en escena de diverses sarsueles, que inclouen representacions de Doña Francisquita, d’Amadeu Vives, al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, la darrera de les quals va ser l'any 2019.
Dins la seva activitat habitual, LAUD’ARS col·labora sovint amb solistes destacats i amb altres formacions musicals. Además organiza cada otoño la TROBADA LLAUDÍSTICA, por la que han pasado prestigiosas agrupaciones de plectro españolas y extranjeras. Desde 2018 también organiza y participa en el CIRCUÏT DE PLECTRE, proyecto musical que tiene como objetivo fundamental promocionar y dar visibilidad a los instrumentos de plectro en Catalunya.
El repertorio de Laud’Ars está integrado principalmente por obras clásicas, pero también incluye obras de carácter popular, modernes, contemporànies i folklòriques, casi todas adaptadas a la formación de plectro por componentes de la orquesta.
Historia de Laud’Ars
La orquesta Laud’Ars es la continuación de la Agrupación Laudística Cierzo, fundada el 1983 por el maestro Andrés-Ángel Sánchez García y compuesta de un grupo de jóvenes alumnos suyos, majoritàriament amb arrels aragoneses. el Sr. Sánchez ― o ‘el maestro’, tal como le llamaron siempre sus alumnos― dirigió sabiamente el grupo durante años, alentando en sus componentes el afán de superación y el interés por la música. Así, a la vez que aquellos aprendían y depuraban su técnica instrumental, el repertorio del grupo se ampliaba con piezas clásicas y temas de zarzuela, folklóricos y populares, como sardanas, habaneras, pasodobles, etc.
El trabajo constante del grupo se vio compensado cuando, a 1988, la Agrupación Laudística Cierzo tuvo el honor de actuar en las representaciones de Doña Francisquita, en el Gran Teatro del Liceu, de Barcelona, bajo la batuta de Maximiano Valdés y acompañando al gran Alfredo Kraus. Y, también cuando, dos años después, l'Agrupació va ser contractada per fer una gira de concerts per Rússia, concretament per Sibèria (Barnaül i Novosibirsk). Ja entre els objectius fundacionals de l'Agrupació Laudística Cierzo figura la divulgació dels instruments de plectre, de les seves possibilitats expressives i de la música interpretada amb ells, ja sigui original o adaptada a les seves característiques.
Per aconseguir-ho, el grup ha mantingut sempre intenses relacions amb entitats molt diverses, Va crear la Trobada Llaüdística, certamen musical anual en què han participat excel·lents orquestres espanyoles i estrangeres. A 1992, Miguel Ángel Sánchez Martín, fill del mestre, va assumir la direcció del grup i sense abandonar el repertori anterior va introduir obres de més complexitat formal i harmònica, així com algunes peces de música contemporània.
A les seves ordres l'Agrupació Laudística Cierzo va ampliar el nombre dels seus components, va traslladar la seu a Sant Joan Despí i va adoptar l'actual nom de Laud’Ars, conservant, no obstant això, el nom original per a l'entitat social que dóna suport a l'orquestra. A 1997 Laud’Ars va participar a la fundació de la FEGIP, la Federació Espanyola de Guitarra i instruments de Plectro i en 2000 va gravar el seu primer CD com a homenatge al seu fundador, que recull alguns temes favorits de ‘el mestre’.
entre 2005 i 2007, després d'un breu període sota la batuta de Jesús Palacios, Laud’Ars va ser dirigida per Rafael Márquez Jiménez, que després d'un treball minuciós i intens amb l'orquestra, polint detalls, unificant el fraseig i buscant una sonoritat d'acord amb cada obra. Sota la seva batuta es va gravar el segon CD, ara ja amb el nom actual de Laud’Ars.
Manuel Gómez Llorente ha dirigit Laud’Ars entre els anys 2008 i 2022, durant els quals la seva experiència i professionalitat han estat summament valuoses i apreciades per l'orquestra i els músics que la integren. La tasca metòdica i constant ha agilitzat la preparació d'obres noves fins al punt que el manteniment d'un repertori propi ha cedit lloc davant la possibilitat d'assumir projectes nous, ja siguin en funció d'una temàtica, d'una oportunitat concreta o del desig del grup.
L'any 2018, la orquesta inició un nuevo proyecto, el Circuit de Plectre, destinado a agrupar formaciones e instrumentistas de plectro de Catalunya para dar visibilidad y promocionar los instrumentos de cuerda pulsada en el ámbito catalán. Recientemente la orquesta Laud’Ars ha sido nombrada finalista de los Premios de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat.
Albert Torrebella i Cáceres, director
Nacido en Barcelona inicia su formación musical a los tres años. Cursa estudios de violín en el Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona y posteriormente en el Conservatori Superior del Liceu i en la Robert Schumann Hochschule de Düsseldorf. Ha format part de diverses orquestres joves del país com la JONC, i col·labora amb diverses formacions professionals, treballant amb solistes com Piotr Beczala o Benjamin Schmidt i els mestres Josep Pons, Martínez Esquerra o Pablo González, entre otros.
Se inicia en la dirección musical en diferentes cursos con los maestros Antoni Ros Marbà, B. Aprea, M. Guies, J. Vila… tant a Catalunya com a altres llocs. Estudia direcció a l'Esmuc amb els mestres Salvador Brotons i J. Duijck, ia la Universitat de Música de Viena (MDW) amb M. Stringer i A. Glaßner amb un premi Erasmus.
Compagina la seva activitat en orquestres com l'Original SoundTrack Orchestra “OSTO”, de la qual és codirector, amb la música de càmera, la pedagogia a diverses escoles de música i la direcció de l'orquestra Laud’ars. També ha estat ajudant de direcció de Xavier Puig a la Jove Orquestra Simfònica del Vallès.